torsdag 19. september 2013

Svinekoteletter i ovn, hjemmelaget sjokoladepudding.. og deilige koteletter på scenen!

Igjen nærmer vi oss helg.. disse ukene raser av gårde! Tiden ser ut til å gå raskere nå som lilletrollet mitt har begynt i barnehagen! Her trodde man at man skulle få så god tid.. men skittentøysdunkene flyter over og hybelkaninene har fest! Jaja.. skitt au!! Det er så mye annet som er såå mye mer spennende;) I morgen foreksempel.. da skal jeg og en god venninne på show i Tr.heim.. på CHIPPENDALES av alle ting! Det har vært en jentedrøm siden jeg var rundt 16 år å se disse gutta live.. hehe.. og nå når jeg straks når 30.. var det på tide! 30 årskrisa sier gubbeluren! Så får vi se om det lever opp til de forventningene jeg hadde da jeg var ung og festløve! Mistenker at det blir et veeeldig til støynivå ihvertfall!;)




Men over til hybelkaniner og fest.. jeg joinet festen og disket opp til middagsbesøk i dag! Min kjære morfar og hans kjære var her og spiste deilige svinekoteletter alla Eirin og hjemmelaget sjokoladepudding! Hans desidert favorittdessert igjennom alle år!



I og med at puddingen med fordel kan stå kjøling noen timer er det naturligvis lurt å lage den tidlig på dagen, eller kvelden i forveien.

Du trenger følgende:

7.5 dl lettmelk. (jeg brukte ekstra lettmelk - flott med d-vitaminene;)
1.5 teskje vaniljekstrakt
45 gram maizena stivelse
100 gram farin.
1 klype salt (litt i mellom to fingertupper)
200 gram kokesjokolade. (Jeg fortrekker Freia sin eller andre likende gode sjokolader)


Oppskriften gir 6 litt små porsjoner. (For skikkelig sjokoladepuddingfantastister holder den nok til rundt 4;)





Begynne med å hakk opp sjokoladen! Kniv og skjærefjøl funker like godt som andre måter!


Hell melk, maizena, sukker, vaniljeekstrakt og en klype salt i en kaserolle. (Fordel om den er litt tykk i bunnen så den ikke blir for raskt varm)

Rør godt sammen, og rør over middels varme til blandingen tykner. Ikke bekymre deg over at det ikke tykner.. for det vil gjøre det etter en goood stund! Men pass på så det ikke koker! Jeg brukte styrke 6-7 av 10. Skrudde ned etterhvert så det ikke skulle bli for varmt.

Ha i sjokoladen og fortsett å røre til blandingen er jevn og fin.

Sil gjerne puddingmassen for å evt få vekk ujevnheter (uoppløst maizena osv)
Deretter er det bare å fylle over i porsjonsglass/skåler osv..

Jeg valgte å ta i bruk mine nye nyydelige kopper!=) De fungerte like bra til pudding som til kaffe og te!

Velbekomme! 
 Og jommen ble det ikke mye bedre enn kjøpapudding! JA til hjemmelaget!




Dagens middag!

Så var det disse svinekotelettene da...  En rett som ble til igjennom improvisasjon =) Jeg åpnet kjøleskapsdøra og tok det vi hadde! Det ble en god sammensetning og jeg tror gjestene koste seg! Dette er en rett man kan variere i det uendelige. Velg etter årstid, tilgang på grønnsaker osv.

For å lage retten slik jeg serverte den i dag trenger du følgende:

(til 4-5 voksne)

Svinekoteletter. Beregn 1-2 stk per person utifra str på koteletter og den som skal spise dem!;)
1 stor gulrot
2 løk
7-8 store sopp. (10-12 stk om de er mindre)
1 stor rød paprika
1/2 purreløk
1 hel hvitløk (6-7 fedd)
1 dl hvitvin etter eget ønske. (her tar man hva man haver)
En dæsj soyasaus.. omtrent 2 spiseskjeer tenker jeg
Litt olivenolje (2-3 store spiseskjeer)
Salt
Pepper
Rosmarin - tørket (evt fersk om du ønsker det)
Litt vann



Begynn med å skjære opp alle grønnsakene og legg dem spredt i en ildfast form. Dessto mere dessto bedre! =) Det kan aldri bli for mye grønnsaker.. husk at de krymper betraktelig når de får stått i ovnen en stund! Hvitløken kan du godt presse eller hakke opp godt og spre det over hele formen.
Skjær kotelettene i to og legg dem litt ned i grønnsakene. Hell over hvitvin, soyasaus, salt, pepper og rosmarin. Avslutt med å ha over oljen og ca 1 dl vann. Dekk så over med folie!

Stek kotelettene i formen i ca 2 timer på 175 grader. (evt kan du korte ned tiden med å skru opp til 200 grader.. blir ca 1 -1.5 time da) Men jeg fortrekker langstidsteking.. hadde jeg hatt tid i dag hadde jeg valgt 150 grader og 3-4 timer steking!=)


Mmmm lukter HIMMELSK i hele huset når disse steker!



Server med kokt ris og evt saus om du ønsker det! 

Jeg lagde peppersaus og hadde det ved siden.. noen er veeeldig glade i saus og vil gjerne ha det til det meste!;) Men skyen i den ildfaste formen er egentlig nok i seg selv!


Nå er det på tide å komme seg i seng og bare gleeede seg til i morgen kveld! Ei god venninne kommer langveis i fra for å være med på Chippendalesshowet! Rødvin, god venninne, fine gutter på en scene og en kaffedrink eller 3... kvelden MÅ jo bare bli bra!!

Jeg må forestn vise frem den herlige utsikten fra godstolen min i stua! En utrolig flott himmel på kvelden for tiden!


 Utsikt fra verandaen vår.. er magisk rett og slett.. Nå kommer kulden snikende og det er på tide å dra frem ullklær og tykkdresser.. Og kose seg med deilige høstretter! Vi går en spennende og flott tid i møte!

Gjerne ta en titt på resten av oppskriftene/innleggene også om du har tid!=) Gi meg tilbakemelding om du lurer på noe..savner noe osv..


God natt og drøm søtt!







2 kommentarer:

  1. Hei Eirin;)
    Å her var det mye lekkert og godt nedover;) Ikke bloggen du leser når du er sultern;) Kjenner jeg må finne frem noe godt til kaffekoppen min. Cupcake med høyhælte sko var utrolig fine. Så flink du er;) Det må være arven;)
    <ønsker deg en fin uke;)

    fra Ann-Mari

    SvarSlett
  2. you have a good knowledge of Cricket you Can earn real money or Paytm cash. Download Link,
    and Review. Download Fantasy Power 11’s fantasy cricket best app- know the fantasy cricket tips and win huge cash prizes!
    Fantasy Power 11-fantasy cricket best website fantasy cricket best app; join now & know how to pick a fantasy cricket team;
    get chances to win real cash!
    live cricket online

    SvarSlett

=) Legg gjerne en beskjed her!=)

Beklager at jeg må ha på ordbekreftelse..,men har vært plaget med mye spam!