søndag 9. juni 2013

En finner alltid en anledning for baking!




Er rett og slett helt hekta jeg nå!! Må bare prøve nye oppskrifter og prøve nye ting! Kjæresten syns kjøkkenet er blitt en bakekrok:P Og det råder kaos til tider!;)

I dag var vi så heldige å være invitert på kjøttsuppe hos Hege - min kjære fadder! Fantastisk godt var det forøvrig!! Kjøttsuppe går ALDRI av moten! Fikk også servert blant annet en nydelig kake laget av Heges mor "Tante Brit" =)



I samme anledning fikk min kjære Kenwood kjørt seg litt i dag og! Har lenge hatt lyst til å prøve å lage Angel Feather frosting til cupcakes! Den skal være alle barns favoritt, og det var på tide å prøve! Syns det har virket en smule avansert, og litt skummelt. Men i dag var dagen! Og sannelig gikk det riktig så bra og! Nyydelig frosting på cupcakes! Veldig søtt..men jeg er jo veeeeldig glad i søtt!;)

Jeg er stoooor fan av Manuela Kjeilen! I de fleste dagligvarebutikker finner du nå cupcakesmix under hennes navn! De har jeg aldri prøvd da jeg lager alt selv. Men oppskriftene hennes er fantastiske, og slår sjelden feil!

Du finner Angel feather Frosting oppskriften på siden hennes! Passion 4 baking! 

I dag prøvde jeg også en ny type cupcakebunn! Er sååå lei av tørre bunner! Men i dag traff jeg!
Oppskriften kommer på oppskriftsbloggen etterhvert!!=) De ble skikkelig gode og saftige med masse lettrømme i!

White suprise med feather frosting!=) 




Begynner nesten alltid med å mikse smør og sukker til en skikkelig fluffy røre!=)






Mikser dette med flexibeateren leeeenge! (En grind med gummi, som får med seg alt helt ut i kantene)
Så tilsatte jeg en dæsj vaniljeekstrakt! mmmm!!

Videre hadde jeg i ett og ett egg og miksa dette en god stund etter siste egget!



 Dette ble en fantastisk fluffy blanding som jeg videre sikta mel, bakepulver og natron i!=) Dette for best mulig resultat!




Deretter tilsatte jeg en helt boks lettrømme i håp om at dette skulle bli supersaftige cupcakes!

En annen liten hemmelighet er at en god del cupcakebakere (og andre) bruker sponge Cake Stabilizator! Stabilisatoren gjør at eggene beholder mer av sin struktur og stivhet under pisking, noe som resulterer i en kake med mer volum og finere struktur. I følges Cacas er det mest brukt i sukkerbunner ol. Jeg syns den funker supert i f.eks vaniljecupcakes! Dette får du kjøpt hos Cacas eller hos f.eks Traktøren.




 
Fylte et par brett med røre og la i deeeilig hvit sjokolade!


Et praktisk tips denne gang er å ha en gammeldags iskremskje/kjøttkakeskje når du skal fylle i cupcakeformene! Det gjør jobben myye enklere=) Den har en meksanisme som gjør at røra slipper skjeen og du slipper sølet rundt papirformene!



I resten hadde jeg i små sjokoladepellets som jeg kjøpte på Meny!

Cupcakene ble riktig så vellykket denne gangen! Brukte Manuellas cupcakeformer kjøpt hos Rema..de er veldig gode mht stivhet og stabilitet. 



 Deretter var det klart for å ordne frostingen!

Denne skulle lages over kokende vann!
 Eggehvite, sukker, litt vann og litt sitron skulle stivpiskes over kokende vann til det var stivt og pent! Det står i oppskrifta at det skal være sirup i, men det droppa jeg! Ble superflott uten!

Tips: jeg hadde i et par saltkorn mot slutten av vispetiden for å få frostingen raskere stiv! Men pass på at det ikke blir for stiv! Da sukrer den seg og blir ubrukelig, rent estetisk sett!



Denne frostingen ser helt nydelig ut! Blank og fin! Smaker litt som en blanding mellom pikekyss og marshmallows! Jammi!!


Til å dekorere cupcakene brukte jeg Wilton tip 1M og en stor fransk tipp! Jeg fant ut på den harde måten at man må være litt rask med å dekorere med denne kremen og ikke la den bli i posen for lenge, da den er avhengig av luft for å beholde teksturen! Så det lønner seg å ikke ha for mye i posen om gangen!













Jeg syns de ble riktig så lekre! Favoritt ble "softis-looken".. syns de fikk litt 50-tallspreg med de lyse blå og lyse rosa cupcakesformene! Rosene er jo også en slager og gir et elegant resultat!



Dette er vel den eneste frostingmetoden jeg enda klarer utenom rosene!;) Men øvelse gjør mester har jeg hørt!! Bare å bake på!


Da jeg hadde brukt opp Angel-frostingen stod jeg enda igjen med ganske så mange vaniljecupcakes! Hva annet enn å lage enda mer frosting kan man gjøre da? Denne gangen laget jeg en standard smørkrem, men tilsatte Fruktputer - smurfegodteri!! Jammi!! Dette trikset plukka jeg opp fra Tina, ei god venninne som også er flink til å bake!=) Hun inspirerer meg! Resultatet ble noen veldig søte og gode cupcakes pynta med hvite pærler. Bakte også ut litt marsmhallowsfondant og trykte ut små blomster.






Velbekomme!=) 

Tilstede under middagen var også ei jente i familien, ved navn Maiken som nylig har fått en alldeles nydelig sønn! Og Hege, vertinnen for søndagsmiddagen har nylig hatt bursdag. Så da kom symaskina fram igjen! Passet jo godt med våtserviettetui igjen syns jeg!;) Og er det noe jeg virkelig trenger trening i, så er det syinga!



Våtserviettpakker er vel ikke det vakreste man har i veska! Men jommen er det praktisk! Så hvorfor ikke kjøre litt stil? =)


Da var helga over gitt! Håper kvalmen etter x antall cupcakes har gitt seg til i morgen!

Ha en flott uke alle sammen!!! 



2 kommentarer:

  1. Hei :) Gi en tilbakemelding på hvordan muffinsene ble da:)prøv deg frem ang melmengden;)så det ikke blir for mye.

    Fin og koselig blogg du har :)

    SvarSlett
    Svar
    1. =) takk for det Bente! Er helt fersk i bloggeverden enda!;) Men d kommer seg! Sett mye på bloggen din!

      Fant ikke semper fin mix på butikken her så endte opp med Shâr sin glutenfrie Mix Pâtissserie!=) Spent på hvordan det går! Tenkte jeg skulle ha i en boks lettrømme og...for saftighetensskyld!

      Slett

=) Legg gjerne en beskjed her!=)

Beklager at jeg må ha på ordbekreftelse..,men har vært plaget med mye spam!