fredag 7. juni 2013

Min første bestilling!=)



 Dette har vært min største utfordring hittil! På oppdrag skulle jeg lage 30 cupcakes! Og gjerne noe i sykepleiertema! Smak og utseende etter eget valg.. jeg kunne jo da ha gjort det litt enkelt for meg selv.. kunne ha valgt kun en type cupcakes og en type frosting + pynt.. Men den gang ei.. er kjent for å ta vann over hodet.. hehe.. men man kommer jo som regel uskada opp til vannoverflata uansett!

Jeg bestemte meg for å lage vaniljecupcakes med to ulike typer fyll og to forskjellig frosting/smørkrem! Og en sjokoladecupcake med fyll og egen type frosting.

I tillegg laget jeg marshmallowsfondant fra bunnen av, farget og formet den!=)

Planen var jo å ta bilder!=) men det ble litt travelt denne gangen! Merkelig nok;)



Det første jeg oppdaga da jeg begynte å eksperimentere med cupcakeoppskrifter var at røra slett ikke skulle være slik som den vi laga på barneskolen! Den skal ikke være tyntflytende og måtte øses opp med en suppeøse! Selvfølgelg varierer konstistensen fra oppskrift til oppskrift..men alt i alt skal den ha en fin grøtete konsistens!






Det er også en stor fordel å bruke cupcakestekebrett. Da unngår du at de mister fasongen og at røra flyter utover! Har du ikke et slikt stekebrett så kan det hjelpe å bruke 2 papirformen per cupcake.



Slik ble sjokoladecupcakene seende ut med sykepleietema! Jeg trykte ut de hvite bakgrunnene med en kjekskutter og S'ene med en bokstavkutter. Korsene lagde jeg for hand, og fikk dermed litt ymse resultat!

Tips: ikke sitt å lag pirkepynt etter midnatt;)

Frostingen består av smøkrem, iblandet masse hvit sjokolade, vaniljeekstrakt (wilton), white frosting blekemiddel og noen sitrondråper for å balansere smaken litt. Det kan faktisk bli for søtt!! =)


Inni fylte jeg de med Fluff! mmmm.. Det får du kjøpt f.eks hos Meny.







 

Lagde også noen med en litt mer standard pynting! Jeg syns hvit sjokoladefrosting er riktig så lekker å lage roser med. Her bruker jeg en Wilton 1M tipp.









Vaniljecupcakene delte jeg i to og lagde halvparten med bringebærfyll og bringebærfrosting! Her kjørte jeg bringebær i foodprofessoren sammen med litt sukker til det ble helt pureaktig før jeg fylte cupcakene med en Wilton 230 tipp. Denne er lang og tynn og passer perfekt til dette formålet!






Her ordna jeg også roser og pynta de helt enkelt med hvite perler. Jeg prøvde meg på forskjellige metoder for pynting med tipp, men her må det øves MYE mer! Holder meg til roser en stund til!=)








 Mmmm.. elsker bringebær!!










Resten av vaniljecupcakene fylte jeg med hvit sjokoladeganache og sprøyta på pasjonskrem på toppen! Ganachen bidrar til at cupcaken blir mye mer saftig syns jeg! Det samme gjaldt selvfølgelig med bringebærpureen i de andre. 


Til pynt trykket jeg ut små sommerfugler i marshmallowsfondant, tok på litt spisbart lim, og pynta med hvite og gule perler! Riktig så søtt! Smaken på denne kremen er fantastisk fordi den ikke er så vanvittig søt! Pasjonssmaken gir den en god syrlighet!






Det ser jo riktig så sommerlig ut ved kaffekoppen!=) En god start på dagen!




Så da var bestillingen klar! =) Har for anledningen kjøpt meg et cupcakebrett! Genial sak som har plass til hele 36 stk! Blir det flere bestillinger blir det enklere å frakte! Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har irritert meg grønn over at frostingen har blitt stygg ol fordi noe har skjedd på vei til bursdager og andre kakeanledninger!


Håper det smakte! =)










Og de pikekyssene som egentlig ble litt mislykka ble egentlig ganske fine sammen!=) Elsker denne 3 etasjes skålen jeg fikk fra ungene (egentlig kjæresten og svigermor Sissel) til jul!!


Nå skal jeg kjøre til værnes og hente verdens beste mamma og Kay som har kost seg i London! Er spent på å høre og se hva de har sett og opplevd!!

GOD HELG alle sammen!!!=) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

=) Legg gjerne en beskjed her!=)

Beklager at jeg må ha på ordbekreftelse..,men har vært plaget med mye spam!