fredag 21. juni 2013

Brownies med en liten anelse pasjon;) Og en sveisisk marengssmørkrem te besvær!


Gårsdagen var både til stor glede og til stor frustrasjon! Det er ikke alltid ting går etter planen.. men det er sjelden bloggere viser frem og forteller om små og store problemer! Alt skal være sååå pent! Men det er vel ikke realiteten vel? =)


Hadde jo ikke vært noe problem om man var en blekksprutmamma?

Først og fremst må jeg jo si at det var en suuuperkoslig dag med middagsbesøk av ei god venninne, hennes mann og deres to småtroll! Og på menyen stod det kjøttpudding med div tilbehør..og of course; cupcakes!;) Og det er her resten av valnøttene fra et par blogginnlegg tilbake kommer inn! Greit når man får brukt opp alt man kjøper inn!=)


Etter å ha lett etter litt inspirasjon i diverse bakeblogger kom jeg frem til at Browniecucpakes måtte være tingen! Jeg har lenge hatt lyst til å bruke pasjonsfrukt i bakst.. og ikke bare smaktilsetning..men selve frukten! Av gårde på obs dro vi..og jaggu ble det mye rart i kurva! Nå gjenstår det bare å finne ut hva ma skal bruke alt til;)

Her har en Ugli-frukt (den store) , rambutan (de hårete greiene bak) en pasjonsfrukt (den lille brune foran)

Men HVA er den grønne foran?? hjeeeelp!


Inspirasjonen til denne oppskriften kommer fra Manuelas bakeblogg - Passion for baking!  Men ble ganske så ulik! Og flere endringer blir det neste gang..for dette er en oppskrift jeg ikke syns funka helt! Dog med noen endringer vil den kunne bli supergod! Browniecupcakene ble rett og slett før mørke - for mye kakao! Da blir det for tørt i munnen rett og slett! Men smaken var god!=)


 

Browniecupcakes med pasjonsfrukt, valnøtter og tranebær

(Manuela bruker jordbær istedefor tranebær)

Jeg brukte:

2 plater mørk kokesjokolade. (Her brukte jeg 70% kokesjokolade, men kommer til å bruke en lysere variant neste gang)
50 gram smør
2 egg - romtempererte
150 gram sukker
50 gram hvetemel
1 ss kakao - denne kommer jeg til å sløye helt neste gang! Smaken ble alt for mørk syns jeg!
1/2 ts bakepulver
150 gram sjokoladeknapper (Jeg brukte odense sine)
2-3 spiseskjeer tørket tranebær
50 gram valnøtter
2 stk pasjonsfrukter




Satte ovnen på 180 grader

Jeg begynte med å smelte 200 gram kokesjokolade (evt 200 gram sjokoladeknapper) sammen med 50 gram smør i mikrobølgeovnen. Du kan også gjøre dette i vannbad. Jeg personlig syns mikroen er mye enklere, og tar kortere tid! Men pass på tiden! Så lar du dette stå å avkjøle seg på benken.


Så hakket jeg opp valnøtter, delte pasjonsfruktene i to og veide opp sjokoladeknappene.




Da var det eggene og sukkeret sin tur. Dette pisket jeg på høy hastighet i 8-10 minutter til det ble fluffy eggedosis. 








Deretter siktet jeg i hvetemel, bakepulver og kakaopulveret - som jeg som sagt skal sløyfe neste gang! Herfra brukte jeg en sleiv til å blande sammen resten av ingridiensene.



 Da var det tid for å tilsette den avkjølte kokesjokoladen og alt det andre gode! Avsluttet med å ha i 150 gram sjokoladeknapper!







Så brukte jeg min geniale iskremskje (med dytteut funksjon - se tidligere blogginnlegg) og fordelte røra i cucpakeformer! Ca 2/3 fulle. 

Stekte på 180 grader i ca 20 min. Neste gang vil jeg korte ned tiden med omlag 5 minutter, da jeg syns de ble litt for tørre og lite seige!

Men smaken ble kjempegod! Det gjorde seg med pasjonsfrukt i!


Mmm fine ble de!=) Og lukter himmelsk! 




Istedefor å bruke vaniljeis eller pisket kremfløte (som jeg vanligvis har til Brownies) så bestemte jeg meg for å lage en spennende frosting. I og med at gjestene ikke var superbegeistret for kaffesmak, som var den opprinnelige planen, endte vi opp med Baileys/hvit sjokolade- smørkrem. Tok ingen bilder av dette da det ble litt hektisk til a mor!



Men her kommer en kort forklaring:

150 gram margarin - OBS: romtemperert
300 gram melis
ca 0.5 dl Baileys
100 gram hvit kokesjokolade

Begynn med å koke opp Baileysen slik at alkoholen fordamper. Jeg lot det koke litt så jeg var 100% sikker på at det var fordampet pga småbarna. Skal du servere til voksne og ingen skal ute å kjøre med det første, er det like greit å ikke koke Baileysen! Da blir det enda bedre syns jeg=)

Miks smøret bittelitt så det blir jevnt. Deretter har du i melisen og mikser dette en god stund til du har en fin og jevn smørkrem. Minst 2-3 minutter.

Deretter har du i Baileysen og mikser litt til, før du har i avkjølt hvit kokesjokolade. Det er viktig at denne ikke er veldig varm. Da vil smøret smelte i kremen og det blir en liten fiasko! Tro meg jeg har prøvd;)

Miks i en god stund til! Grunnen til at jeg skriver miks istedefor piske er fordi smørkrem blir myyye bedre om man bruker en grind/fleksibel beater istedefor en pisk. Pisken bør kun brukes til f.eks krem, eggedosis osv)


Bruk en sprøytepose og f.eks Wilton 1M tip og lage fine swirler på toppen=) Pynt med noe godt!


Denne frostingen falt virkelig i smak til både store og små! Mine to voksne gjester snek seg inn på kjøkkenet og spiste frosting ut av sprøyteposen etter at kaffen var inntatt!;)


Meeeen.. skal jo ha med meg browniecupcakes i dag og jeg gitt! Vi skal nemmlig på besøk til tippoldemor Mimmi etterpå. (barnas tippoldemor altså).. og det ble ikke nok Baileysfrosting til alle cupcakene. Så da måtte vi frem med Kenwooden igjen. NÅ skal jeg ihvertfall lage noe med kaffesmak! 




Og nå hadde jeg virkelig lyst til å prøve en ny type frosting. Nemmlig Sveitisk marengssmørkrem!
Jeg hadde jo på forhånd forstått at det ikke var det enkleste i verden..men at det skulle bli så komplisert og ta sååå lang tid som det gjorde..det hadde jeg vel ikke forestilt meg!

Oppskriften fant jeg HER

Swiss Meringue Buttercream
2 eggehviter
150 ml sukker
130 gram smør, romtemperert
200 ml melis (omtrentlig)
- See more at: http://heartshaped.org/2011/11/01/cookies-and-cream-cupcakes/#sthash.OX28Y1yu.dpuf

Swiss Meringue Buttercream
2 eggehviter
150 ml sukker
130 gram smør, romtemperert
200 ml melis (omtrentlig)
Dots- eller Oreokjeks
- See more at: http://heartshaped.org/2011/11/01/cookies-and-cream-cupcakes/#sthash.OX28Y1yu.dpuf
Ingridienser:

2 eggehviter - romtemperert
150 ml sukker
130 gram sukker romtemperert
ca 200 gram melis (kan ende opp med myeee mer)


Ha eggehviter og sukker i en liten kaserolle (elle liten stålbolle -som hadde vært enklere tror jeg) og kok opp vannet i en større kaserolle under. Dette trenger kun å småboble etter oppkoket! 

Visp sukker og eggehviter godt sammen! Ha i et koketermometer. Visp så mye som det lar seg gjøre til temperaturen viser 70 grader.

Dette var en biiiittelitt vanskelig prosess syns jeg..for hver gang jeg vispa så sank temperaturen litt..og det er jo ikke enkelt å vispe i mens man har en tempmåler i bollen!! Dette tok litt tid, men vi kom i mål til slutt=)




Hiv blandingen oppi en miksemaskin eller bruk en håndmikser direkte i kaserollen. (Men ta den først ut vannbadet selvfølgelig;)

Dette skal piskes i 10-12 minutter til det er oppnådd romtemperatur, så det er en stoor fordel med maskin her! Er jo supergreit å få rydda litt i mens;) 


 Mikse mikse mikse, begynner å bli litt stivt!=)


Deretter måler du opp smøret og setter ned tempoet på miksern før du begynner å ha i smøret i små porsjoner. 





 Deretter tilsetter du melisen, litt etter litt til ønsket konsistens er oppnådd. Her bytta jeg forestn til fleksibeateren, og her tror jeg min første tabbe med denne smøkremen ble gjort. Burde nok ha fortsatt med vispen for å fått mer luft inn i kremen. (Siden det er en marengskrem)


Og her kommer muuuligens tabbe nr 2 inn for min del. Jeg ønsket jo kaffesmak, og kokte opp sterk kaffe og hadde i blandingen..omkring en halv dl.. Nå ble røra aaalt for våt og jeg prøvde forgjeves å fikse dette med å ha i masse ekstra melis. Men akk.. det gikk heller dårlig.. litt kjipt når man har stått på kjøkkenet i mange timer allerede!;) 

Sååå frustrert kan man bli når ting skjærer seg altså!!

 

Men etterpå ser jeg at jeg glemte å følge de rådene som ble gitt for oppskriften. Nemmelig:
Om frostingen virker veldig løs og flytende var smøret litt for varmt. Sett frostingen i kjøleskapet noen minutter og problemet burde være løst. - See more at: http://heartshaped.org/articles/tips-til-perfekte-cupcakes/#sthash.9i8nMWgA.dpuf
Sett frostingen i kjøleskapet i noen minutter om den virker for løs. Smøret var antageligvis for varmt. (eller kaffen i mitt tilfelle)
 


Brukte en sprøytepose og Wilton 1M og prøvde å lage små topper.. de rant raskt sammen! 

MEN når det er sagt syns jeg egentlig cupcakene ble temmelig stilige lell!=) Brukte sjokoladesaus på toppen for å få en litt arti effekt. Og smaken på denne kremen ble fantastisk! Minner litt om gammeldags sjokoladekrem med kaffesmak...



Gleder meg til å teste disse i ettermiddag!!=)



Det største lykketrollet mitt har planleggingsdag i barnehagen i dag.. så da ble det hjemmedag! 


                                 Superkoslig er det, og vi kunne nyte en god frokost sammen!






                                                                  GOD HELG!!!
Swiss Meringue Buttercream
2 eggehviter
150 ml sukker
130 gram smør, romtemperert
200 ml melis (omtrentlig)
- See more at: http://heartshaped.org/2011/11/01/cookies-and-cream-cupcakes/#sthash.OX28Y1yu.dpuf


2 kommentarer:

  1. Veldig gode cupcakes - IGJEN!!! Men den frukten vet ikke jeg hva er! Kanskje noen andre vet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var det jeg håpet på=)

      Ingen?

      Slett

=) Legg gjerne en beskjed her!=)

Beklager at jeg må ha på ordbekreftelse..,men har vært plaget med mye spam!