søndag 16. juni 2013

Juhuuu!!!! Kjæresten e hjem igjen!!

Da e gubben hjem fra Helsinki, og godt e det!! Har vel vært nok øl og vodka for et helt liv tenker jeg;)  ... Lykketrollet er faktisk våken enda... og nå tror jeg sannelig at en viss mann skal få ta over! For nå er det på tide med EIRINTID!;)


Det va stoooor stas å få igjen pappan sin! Og spesielt stas siden pappa hadd med sjooookolade hjem! Mmmm...



Tihiiii.. mor fikk seg primer fra Clarins!! Og Toblerone!! Ska ikke klage da nei! ;) 



Trur det er bra at jeg har fått meg elektrisk suuupertannbørste!;)

Til uka nå blir det endelig litt bakeblogging igjen! Har hatt lyst leeenge til å lage noe godt med sjokolade! Håper det smaker like godt som det høres ut som!;)



Nå er det på tide med helgematen som jeg ikke fikk tid til! Ikke noe direkte oppskrift dette..men det anbefales på det sterkeste... Karbonadedeig med tacokrydder eller rett og sett bare masse hvitløk, litt pepper og buljong.. i pitabrød med lettrømme/hvitløksrømme og masse salatgreier! Veeeldig viktig med mais! Skal du gjøre det ordentlig så lager du eget tacokrydder og sparer kroppen din for masse salt!=)

Jeg har rett og slett ikke funnet ut noe ordentlig god blanding på dette selv, så her vil jeg anbefale følgende oppskrift:

Hjemmelaget tacokrydder
  • 4 deler chilipulver
  • 2 deler spisskummin
  • 1 del paprikapulver
  • 1 del knust tørket chili eller cayennepepper (for den som liker det HOT)
  • 1 del oregano
  • 1 del løkpulver
  • 1 fedd revet hvitløk, eller 1 del hvitløkspulver
  • ½ del svart pepper
  • 1 del salt (her kan man begrense ut fra barn og behov)
Bruk for eksempel en t-skje hvis du bare lager kryddermix for 1-2 middager, eller bruk spiseskje hvis du lager for flere middager. Bland alt og strø på kjøttet. Tilsett evt litt vann. Dersom hele krydder brukes, knuses de i en morter.

Oppskrift fra Janne Strømme, klinisk ernæringsfysiolog
Oppskriften er hentet fra bramat.no!=)

Jeg ville dog hatt i fersk oregano om mulig! Alt er bedre om det er ferskt!! (Syns jeg da;)
Det viktigste krydderet er likevel spisskummin!=) det får du kjøpt ferdigmalt i alle butikker nesten!



Bildet er lånt!=)

Ha en fin søndagskveld!=)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

=) Legg gjerne en beskjed her!=)

Beklager at jeg må ha på ordbekreftelse..,men har vært plaget med mye spam!