torsdag 13. juni 2013

Pikekyss - ikke like lett å lage som å plassere et på kjæresten! Men gooodt!




Ja å lage pikekyss er ikke så lett som jeg trodde.. jamfør innlegget om dagens pikekysskamp - 4/8-13

Men jeg tror jeg endelig kom frem til en brukbar oppskrift!=) Jeg ble ihvertfall strålende fornøyd med resultatet til slutt! Det viktigste er vel å innse at det er litt vrient å få til pikekyssene slik man vil..ihvertfall uten en god dose tålmodighet!

Finn frem 3 egg.. de bør være romtempererte! Har du glemt å ta de frem, slik jeg som regel gjør kan du jukse med å legge eggene i litt varm vann i en bolle en stund..eller knekk de i vispebollen og gå å støvsug mens du venter på at de blir litt mer temperert!;)






Ingridienser:

90-100 gram eggehvite.
90- 100 gram sukker. (gjerne finkornet)
Noen få saltkorn.
Noen dråper sitronsaft.

Evt farger og smak!

Du skal ha like mye sukker i som eggehvite!=) Siden egg varierer i str er det en fordel å veie opp nøyaktige på grammet!

Ha eggehvitene, saltkornene og sitrondråpene i bakebollen og visp dette til det er litt stivt og skummer. Deretter har du i halvparten av sukkeret og visper dette enda stivere!

Tips 1: Det er veeeldig viktig at det ikke kommer eggeplomme i eggehviten! Bruk egget til noe annet om det skjer og begynn på nytt=)

Tips 2: Det er også viktig at bollen og redskapene er helt fett og såpefrie! Det er best å bruke en stål eller glassbolle=) (plastikken er vanskeligere å få helt fri for fett)



   


 Deretter har du i en og en spiseskje av sukkeret mens du visper til alt er oppbrukt. Her fant jeg ut (på den tungvindte måten - prøv og feile) at det er en fordel å kjøre på mellomhastighet!=) ca 3 på kenwooden min.. ikke full styrke ihvertfall!

Du ser det når marengsen topper seg at den er ferdig!=) deretter kan du tilsette farge, smak osv.. vend det forsiktig inn!

 
 Deretter bruker jeg en sprøytepose (jeg elsker featerlightposene fra Wilton) og tipper fra Wilton. (1M syns jeg er super for å lage roser blant annet)

 
 
Ikke vent for lenge før du steker/tørker pikekyssene i ovnen, da de lett kan falle sammen!=)

De skal stå minst 1 time på 100 grader midt i ovnen. Når det er gått ca en time slår du av ovnen og lar de stå i ovnen minst en time til!
 
 
 
 
KOS DEG og nyt!!!=)

Disse er supre som gaver og er lekre å se på

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

=) Legg gjerne en beskjed her!=)

Beklager at jeg må ha på ordbekreftelse..,men har vært plaget med mye spam!