tirsdag 18. juni 2013

Kylling med valnøtter og creme fraiche!


Mmmm da er middagen inntatt og det var sannelig godt! =) Sola skinner og vi har det egentlig ganske så fantastisk! Barna danser ballett.. mor blogger og far tar seg en strekk!

Og da jeg rakk å fortsette på bloggen så var ungene plutselig i dusjen og vi er laaaaangt forbi leggetid! Travelt å være småbarnsmor:P



Denne uka har jeg bestemt at vi har "tager hva man haver" til middag! Som andre småbarnsfamilier har vi fylt opp fryseren over tid..og maten blir pakket lengre og lengre bak for hver gang noe nytt handles på obs! Men nå er det nok har mor bestemt! Vi må kaste mindre mat, og vi må tenke litt mer økonomisk! Lenge nå har vi handla en gang i uka, for å unngå unødvendig småkjøp.. men likevel kaster vi mer enn vi burde!



I dag fant jeg frem til et par kyllingfileter og begynte å grave i kjøleskapet etter noe godt! Og jaggu kom jeg frem til en kjempegod oppskrift!

Vanskelighetsgrad: Enkel!=)
Tidsbruk.. ehh..si d.. jeg surrer jo litt når jeg holder på..og glemte å ta tiden..men tror man godt kan sette av rundt 45 min.. ihvertfall om man heter Eirin!;)

Dette trenger du til middag til 2 voksne og 2 barn. (alternativt 3 voksne)

2 Kyllingfileter (eller mer.. spiser du med en idrettshelt kan det jo være han trenger mer)
Olje (jeg foretrekker rapsolje eller olivenolje)
1,5 dl lett creme fraiche. (evt vanlig, men syns det er bedre med en lettere type)
4-5 dl kyllingbuljongkraft. 
100 gram valnøtter
3-4 fedd hvitløk 
1 vårløk
1/5 rødløk
1/5 paprika
2 gullerøtter
1/4 sellerirot (middels størrelse)
Salt
Pepper
1.5 spise skje lime/sitrondråper
1.5 ts sukker
Pasta etter ønske! (Evt ris - sikkert like godt!)



Først et kjapt tips: Om kyllingfileten er frosset så er det myye enklere å skjære den opp om den er halvtint, fremfor helt tint! =)

Begynn med å kutte opp paprika, gullerøtter og sellerirot! Hvordan du skjærer det opp er heeelt opp til deg! Jeg hadde egentlig tenkt å lage laange fine strimler, men endte opp med å utforske litt forskjellige typer hakkere i foodprofessoren! Må jo ikke lag maskina gå kald!! (Forestn på tide å bake snart;)



 Kok pasta etter eget ønske og pass på at den ikke blir mer enn aldente (litt tyggemotstand) Da gir den en bedre metthetsfølelse, som varer lengre!=)

 Deretter finner du frem hvitløksfeddene og hakker/presser disse godt!

Jeg har forestn verdens beste hvitløkskutter!=) (Tusen takk svigerinne Annika) Anbefales på det sterkeste!


 Fres hvitløk i en spiseskje olje! Pass på så det ikke brenner seg! Denne deilige oljen med hvitløk kjøpte jeg hos søstrene grene!



Hiv paprika, gulrot og sellerirota oppi sammen med hvitløken, og la det frese en stund på ganske høy varme!


 




Kok opp ca 4 dl vann med en hønsebuljongterning (evt grønnsak eller kjøttbuljong - etter smak) for å lage kraft til sausen!





I mens buljongvannet småkoker hiver du Creme Fraiche i gryta med det grønne og blander godt. Deretter har du i 2-3 dl av buljongvannet til passe konsistens. IKKE tøm ut resten av buljongen. Dette sper du med etterhvert som sausen tykner til!=)

Deretter (eller på forhånd) hakker du opp 100 gram valnøtter. De bør være finhakket! Da er foodprofessoren god å ha!




Så blander du valnøttene godt inn med resten i gryta! I tillegg til at du har i ca 1.5 spise med limesaft (eller sitrondråper)
Så lar du sausen stå å godgjøre seg!



Hakk opp en halv rødløk og skjær opp kyllingfiletene i små fine biter! (Våre ble spesielt små med hensyn til lillegutt på 1.5 år)


 



Hiv kyllingen og rødløken oppi med det andre, salte og peppre litt og la det godtgjøre seg litt mens du finner frem fat og tenner lys! (Levende lys gjør jo tross alt 50% av måltidet.. hehe)

Smak til med salt, pepper og ha i litt sukker (ca 1.5 teskje) Sukkeret er ikke nødvendig egentlig..men vi syns det er godt med en liten søtsmak i gryta.



Skjær opp en god og lett sommersalat! (Jeg valgte noe så enkelt som isbergsalat, plommetomat og søt spisspaprika.. anrett dette eeeeelegant på fatet og sleng over litt deilig olje og litt annen godis om du har! Jeg har verdens mest vanvittig gode granateplebalsamico. (Tror den er kjøpt i sverige?)



Forrige uke var jeg superheldig å få en helt fantastisk olivenolje i gave fra mamma! Denne kom selvfølgelig frem i dag!





Granateple Crema di Balsamico fra Gourmetgruppen

Luliveto di Drioma - Olio Extra vergine di oliva

= faaaantastisk!









Strø over litt vårløk, legg ved en limebåt og en valnøtt før servering så er du i mål!;)

(syns sausen ser litt gusjen ut muligens.. men smaken ble knallgod.. om du liker valnøtter da;)




En liten morsom informasjon til slutt:

Viste du at valnøtter reduserer risikoen for brystkreft? Og at de har en gunstig effekt på hjerte- og karsykdommer. Sammenliknet med andre nøtter har de også masse antioksidanter!=)



At disse to småtrollene skulle like maten, var jeg svært skeptisk til! Men sannelig fikk jeg både smil og klapp!!=)

Er maten barnevennlig? : Jaaa sier mine to!=) (Pasta slår aldri feil)




 Det stor lykketrollet likte maten han og!! ;) hehe...


 Og siden jeg la ut et sååå flott bilde av barnas flotte pappa, insisterte han på at mamma måtte være med og.. (ikke helt enig hun dog.. men men. Alt for å bevare husfreden)





Ha en flott kveld!=)

Jeg kan røpe så mye som at jeg har tenkt å bruke resten av valnøttene til baking i løpet av uka ihvertfall;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

=) Legg gjerne en beskjed her!=)

Beklager at jeg må ha på ordbekreftelse..,men har vært plaget med mye spam!